Cadrul Comun de Autoevaluare a modului de functionare a institutiilor publice

Cadrul Comun de Autoevaluare a modului de functionare a institutiilor publice este un instrument de Management al Calitatii Totale (TQM) dezvoltat de sectorul public pentru sectorul public, inspirat din Modelul pentru Excelenta al Fundatiei Europene pentru Managementul Calitatii (EFQM). Se bazeaza pe premisa ca rezultatele excelente referitoare la performanta organizationala, cetateni/clienti, personal si societate pot fi atinse prin intermediul leadershipului care conduce strategia si planificarea, personalul, parteneriatete, resursele si procesele.

CAF – Cadrul Comun de Autoevaluare a modului de functionare a institutiilor publice este un instrument de Management al Calitatii Totale (TQM) dezvoltat de sectorul public pentru sectorul public, inspirat din Modelul pentru Excelenta al Fundatiei Europene pentru Managementul Calitatii (EFQM). Se bazeaza pe premisa ca rezultatele excelente referitoare la performanta organizationala, cetateni/clienti, personal si societate pot fi atinse prin intermediul leadershipului care conduce strategia si planificarea, personalul, parteneriatete, resursele si procesele.

CAF a fost elaborat pentru a putea fi folosit in toate zonele din sectorul public si este aplicabil institutiilor publice de la nivel European, national, federal, regional si local.

CAF isi propune sa fie un catalizator pentru un proces de imbunatatire totala a organizatiei si are 5 scopuri principale:

  • Sa introduca administratiile publice in cultura excelentei si a principiilor Managementului Calitatii Totale;
  • Sa le ghideze progresiv catre un ciclu complet al imbunatatirii continue – PDCA (Planifica, Executa, Controleaza, Optimizeaza)
  • Sa faciliteze autoevaluarea unei organizatii din sectorul public pentru a obtine o analiza diagnostic si o identificare a actiunilor de imbunatatire;
  • Sa functioneze ca o punte de legatura intre diferite modele folosite in managementul calitatii, atat in sectorul public cat si in cel privat;
  • Sa faciliteze invatarea continua si schimbul de experienta intre diferite institutii din sectorul public.

CAF este structurat pe 9 Criterii si 28 de subcriterii.

 Criteriile 1-5 trateaza practicile manageriale ale organizatiei: asa numitii FACTORI. Acestia determina ce face organizatia si cum abordeaza sarcinile sale pentru a ajunge la rezultatele scontate.

FACTORII:

  • CRITERIUL1: CONDUCEREA INSTITUTIEI
  • CRITERIUL 2: STRATEGIE SI PLANIFICARE
  • CRITERIUL 3: PERSONALUL INSTITUTIEI
  • CRITERIUL 4: PARTENERIATE SI RESURSE
  • CRITERIUL 5: PROCESE

Criteriile 6-9, reprezinta REZULTATELE obtinute referitoare la cetateni/clienti, personal, responsabilitate sociala si performantele cheie ale institutiei, cuantificate prin masurarea perceptiei si a performantei.

REZULTATELE:

  • CRITERIUL 6: REZULTATE ORIENTATE CATRE CETATENI/CLIENTI
  • CRITERIUL 7: REZULTATE ORIENTATE CATRE PERSONAL
  • CRITERIUL 8: REZULTATE ORIENTATE CATRE RESPONSABILITATEA SOCIALA
  • CRITERIUL 9: REZULTATE PRIVIND PERFORMANTELE-CHEIE ALE INSTITUTIEI

Cele 28 de subcriterii identifica principalele probleme care trebuie luate in considerare atunci cand se realizeaza evaluarea organizatiei.

CAF are in vedere cele 8 principii ale excelentei asa cum au fost definite initial de EFQM, traduse pentru sectorul public si isi propune sa imbunatateasca performanta institutiilor publice pe baza acestor concepte.  Aceste principii ale Excelentei sunt integrate in structura modelului CAF astfel incat prin imbunatatirea continua a celor noua criterii va aduce in timp organizatiei un nivel inalt de maturitate. Pentru fiecare principiu, au fost create 4 niveluri de maturitate pentru ca fiecare organizatie sa aiba un indiciu despre drumul sau catre excelenta.

 

CELE 8 PRINCIPII CARE FUNDAMENTEAZA EXCELENTA

Principiul 1: ORIENTAREA CATRE REZULTATE

Organizatia se concentreaza pe rezultate. Sunt atinse rezultatele care satisfac toti stakehotderii (autoritati, cetateni/clienti, parteneri si personalul angajat) tinand cont de scopul stabilit initial.

Principiul 2: ORIENTARE CATRE CETATENI/CLIENTI

Organizatia se bazeaza atat pe nevoile prezente ale cetatenilor/clientilor cat si pe cele viitoare. Ii implica in dezvoltarea de produse si servicii si in imbunatatirea performantei.

Principiul 3: LEADERSHIP SI CONSTANTA SCOPULUI

Acest principiu imbina leadershipul vizionar si inspirational cu constanta scopului intr-un mediu care se afla in continua schimbare. Leaderii stabilesc o misiune clara precum si o viziune si valori; de asemenea creaza si mentin un mediu intern in care oamenii pot fi implicati total in realizarea obiectivelor organizatiei.

Principiul 4: MANAGEMENT PRIN PROCESE SI FAPTE

Acest principiu ghideaza organizatia din perspective ca un rezultat asteptat poate fi atins mai eficient atunci cand resurse si activitati aflate in legatura sunt gestionate ca un proces si deciziile eficiente sunt bazate pe date si informatii.

Principiul 5: DEZVOLTAREA SI IMPLICAREA PERSONALULUI

Oamenii de la orice nivel reprezinta esenta organizatiei si implicarea lor totala permite ca abilitatile lor sa fie folosite in beneficiul organizatiei. Contributia angajatilor ar trebui maximizata prin dezvoltarea, implicarea si crearea unui mediu de lucru cu valori comune si o cultura de incredere, deschidere, responsabilizare si recunoasterea meritelor.

Principiul 6: INVATAREA CONTINUA, INOVAREA SI IMBUNATATIREA

Excelenta provoaca starea de fapt existenta si realizeaza schimbarea prin invatare continua pentru a crea inovare si oportunitati de imbunatatire.

Principiul 7: DEZVOLTAREA PARTENERIATELOR

Institutiile din sectorul public au nevoie de altii pentru a-si atinge scopurile si ar trebui in consecinta sa dezvolte si sa mentina parteneriate cu valoare adaugata. O Organizatie si furnizorii acesteia sunt interdependenti si o relatie reciproc avantajoasa creste abilitatea ambelor parti de a crea valoare.

Principiul 8: RESPONSABILITATEA SOCIALA

Institutiile publice trebuie sa-si asume responsabilitatea sociala, sa respecte sustenabilitatea ecologica si sa incerce sa indeplineasca asteptarile si cererile comunitatii locale si globale.

Aceste principii sunt cele care fac diferenta dintre institutiile publice caracterizate de birocratie si cele orientate catre Calitate Totala.

Desi CAF se concentreaza pe evaluarea managementului performantei si identificarea cauzelor sale de natura organizationala pentru a face posibila imbunatatirea, scopul final este sa contribuie la o buna guvernare.

Comments are closed.